اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
صلاح سلیمیان؛ آزاده اشرفی
چکیده
بر اساس یک توافق عمومی ضمنی، رضایت و تعهد کارمندان تحت تأثیر پاداشهای کامل قرار دارد؛ بنابراین ادراک مدیران از استفاده مناسب و مؤثر برنامههای پاداش جهت افزایش کارایی ضروری است. اما یکی از مهمترین مشکلات موجود در این زمینه عدم توانایی تفکیک مناسب انواع نیروی کار بر اساس بهرهوریشان بههنگام توزیع پاداش است که باعث میشود ...
بیشتر
بر اساس یک توافق عمومی ضمنی، رضایت و تعهد کارمندان تحت تأثیر پاداشهای کامل قرار دارد؛ بنابراین ادراک مدیران از استفاده مناسب و مؤثر برنامههای پاداش جهت افزایش کارایی ضروری است. اما یکی از مهمترین مشکلات موجود در این زمینه عدم توانایی تفکیک مناسب انواع نیروی کار بر اساس بهرهوریشان بههنگام توزیع پاداش است که باعث میشود در بسیاری موارد نیروی کار با بهرهوری بالا و پایین به یک اندازه پاداش دریافت کنند. پژوهش حاضر با طراحی یک بازی ایستا با اطلاعات کامل بین مدیران و نیروی کار آنها و با توجه به پیامدهای بازیکنان، درصدد است که نشان دهد در برخی موارد حتی توزیع پاداش نامناسب میتواند از برابری پاداش برای انواع نیروی کار نیز فراتر رود بهگونهای که به نیروی کار با بهرهوری پایینتر پاداش بیشتری نسبت به نیروی کار با بهرهوری بالاتر پرداخت شود. از این رو، در این پژوهش ارتباط متقابل مدیران و نیروی کار از طریق نظریهی بازیها مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظوراستراتژی مدیران در پنج حالت و استراتژی کارکنان در سه حالت طراحی گردید. نتایج نشان داد که در نقطه تعادل، استراتژی مدیران توزیع پاداش مستمر و یکسان به کارکنان با بهرهوری بالاتر خواهد بود و کارکنان نیز استراتژی تلاش بیشتر جهت افزایش بهرهوری (و لذا دریافت پاداش) را انتخاب خواهند کرد. نهایتاً پیشنهاد میگردد جهت ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر کارکنان و در نتیجه افزایش بهرهوری آنان، توزیع پاداش بین کارکنان با بهرهوری بالاتر و به صورت مستمر و یکسان باشد.
صلاح سلیمیان؛ حمید رضا محمودی مقدم؛ کیومرث شهبازی؛ حسین سلکی
چکیده
از دیدگاه محققان عرصه روابط بینالملل به ویژه در سنت لیبرال، همکاریهای اقتصادی نظیر تجارت و سرمایهگذاری نقشی اساسی را در گسترش صلح و ممانعت از جنگافروزی دارد. بر این اساس مقاله حاضر ضمن اشاره به مصداقهای عینی از روابط بینالملل با بهرهگیری از «نظریه بازیها» نشان میدهد که «چگونه همکاریهای اقتصادی ...
بیشتر
از دیدگاه محققان عرصه روابط بینالملل به ویژه در سنت لیبرال، همکاریهای اقتصادی نظیر تجارت و سرمایهگذاری نقشی اساسی را در گسترش صلح و ممانعت از جنگافروزی دارد. بر این اساس مقاله حاضر ضمن اشاره به مصداقهای عینی از روابط بینالملل با بهرهگیری از «نظریه بازیها» نشان میدهد که «چگونه همکاریهای اقتصادی در قالب سرمایهگذاری بینالملل میتواند ضمن حداکثرسازی منفعت سرمایهگذاران، مانع بروز جنگ و توسعه صلح شود». این مقاله با ارائه یک بازی ایستا بین بازیکنان، به مدلسازی بازی بین سرمایهگذاران و کشورها (با قدرت اقتصادی مشابه) با توجه به استراتژیهای ممکن هر کدام از بازیکنان پرداخته است. برای این منظور ابتدا حالتی در نظر گرفته شده است که دو کشور نسبت به هم بیتفاوت باشند. سپس در حالت دوم، دو کشور در نظر گرفته شده است که با هم رقیب (دشمن) هستند و در حالت سوم سه کشور فرض شده است، که یکی از آنها رقیب و دیگری بیتفاوت است. با توجه به تعادل به دست آمده در هر سه حالت، نتیجه کلی مبنی بر این است که سرمایهگذار با تشکیل پرتفولیو و سرمایهگذاری در بازارهای مختلف و کشورها با ایجاد تعامل و صلح به بهترین پیامد (تعادل نش) دست مییابند
کیومرث شهبازی؛ صلاح سلیمیان
چکیده
بسیاری از بنگاههای موجود در اقتصاد، دولتی هستند و قیمت محصولات یا خدماتشان برای مصرفکنندگان یکسان است. در این شرایط، مسئله مصرفکنندگان این خواهد بود که چگونه از کوتاهترین مسیر (کمترین هزینه) خود را به بنگاه برسانند. از سوی دیگر، این مسئله میتواند برای یک بنگاه دولتی یا انحصاری که تسهیلاتی شامل صنعت نفت و گاز، برق، آب، ...
بیشتر
بسیاری از بنگاههای موجود در اقتصاد، دولتی هستند و قیمت محصولات یا خدماتشان برای مصرفکنندگان یکسان است. در این شرایط، مسئله مصرفکنندگان این خواهد بود که چگونه از کوتاهترین مسیر (کمترین هزینه) خود را به بنگاه برسانند. از سوی دیگر، این مسئله میتواند برای یک بنگاه دولتی یا انحصاری که تسهیلاتی شامل صنعت نفت و گاز، برق، آب، مخابرات و غیره فراهم میکند، به این صورت مطرح شود که در کجای شهر قرار گیرد تا حداقل فاصلة ممکن از همة مصرفکنندگان را داشته باشد. در این مقاله، سؤال اول با الگوریتم دایکسترا و سؤال دوم به روش حداقل مربعات فاصله پاسخ داده شده است. نتایج نشان میدهد که مصرفکننده میتواند به روش الگوریتم دایکسترا کوتاهترین مسیر تا رسیدن به بنگاه موردنظر و همچنین کوتاهترین فاصلة ممکن از همه بنگاههای موجود را پیدا کند. علاوه بر این، مکان بهینة بنگاهها به تعداد مصرفکنندگان و نحوة توزیع آنها بستگی دارد.